lørdag 28. januar 2012

”Mitt Romney will do and say anything to become President. Anything." Om politiske TV-reklamer








Påstanden i tittelen, fra ovenstående TV-reklame for Newt Gingrich, fikk meg til å smile.  Men de fleste politiske TV-reklamer mangler nok slik humor.  De preger valgkampene med halvsannheter, negativitet og fokus på personer framfor saker.  Og – viktigst – TV-reklamene gir folk som sitter på pengesekker, urimelig stor innflytelse.  Det er nok en av årsakene til tilstander som de følgende (som Obama-administrasjonen vel å merke kan ha klart å endre på):
a)  A 2004 study by the Institute of Medicine, a branch of the National Academy of Sciences, found that lack of health insurance causes 18,000 unnecessary deaths [i USA] a year” (New York Times).  (Obamas helsereform vil, om den blir gjennomført, endre på dette.)
b)  Obama-administrasjonen har fått gjennom regler for utslipp av kvikksølv fra kullkraftverk o.l. som ”will save tens of thousands of lives [i USA, tror jeg] every year and prevent birth defects, learning disabilities, and respiratory diseases. [...]  [W]e’ve known about these costs of mercury [kvikksølv] pollution for decades, yet it took until now to get something done. The reason is, of course, obvious: special interests, hiding behind claims of immense economic damage if anything was done, were able to block action [bl.a. fordi TV-reklamene bidrar til å gjøre politikerne så avhengige av særinteressenes pengesekker].   It’s worth noting that these claims of economic harm from pollution regulation have always been proved wrong when the regulation finally came. Ozone regulation was supposed to cripple the economy; so was acid rain regulation; neither did” (Paul Krugmans blogg).
Hva ville ha skjedd hvis de liberale, dvs. de amerikanske venstreorienterte, for ikke å snakke om al-Qaida, hadde vært ansvarlige for tilstander som de ovennevnte?  Svaret på det illustrerer
*    hvordan maktfordelingen mellom høyre og venstre i USA er (bl.a. pga. TV-reklamene), og
*    hvordan maktfordelingen påvirker både
o   hva som skjer og
o   hva som oppfattes som rimelig (makt og rett blir lett ett - det ordtaket har jeg funnet på selv, tror jeg!). 
Tilsier ytringsfriheten at politiske TV-reklamer bør være tillatt?  Alle bør ha rett til å ytre seg - analogt til at alle bør ha rett til å stemme i valg.  Men ingen bør ha rett til å prege media og dagsorden (vha. en pengesekk) - analogt til at ingen bør få stemme flere ganger i valg. 
Norge har en mye sterkere fagbevegelse enn USA.  Men høyresiden vil alltids få nok penger fra høyreorienterte i næringslivet til TV-reklamer.  Fagbevegelsen, derimot, vil bli svekket av TV-reklamer, fordi det vil presse fram høyere medlemskontingenter og/eller redusert pengebruk på andre ting.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar